dijous, 25 d’octubre de 2007

Tipologies de clústers turístics


A grounded typology of vacation decision-making (Alain Decrop i Dirk Snelders)

- El viatjant habitual: repeteix cada any de destinació. No admet canvis per por al risc.

- El viatger racional: que és el viatger que a l’hora d’escollir el seu viatge s’ho estudia tot al peu de la lletra. S’ho planifica i ho controla tot ell mateix.

– El viatger hedonista: el seu objectiu és obtenir plaer en el seu viatge. Es planifica poc les vacances i tot és perfecte i senzill. Si no es complissin les seves expectatives, es sentirien realment malament.

- El viatger oportunista: espera ofertes per viatjar i es planifica poc el viatge

- El viatjant obligat: que es veu forçat a viatjar per amics, per la família, per feina... i el viatge està planejadíssim i no li interessa ni el més mínim.

- El viatger adaptable: Com diu la paraula, s’adapta molt bé a tot allò que li pugui sorgir a última hora. Té una manca de previsió però no li cal.


Heritage site management, motivations and expectations (Yaniv Poira, Arie Reichel i Avitat Biran)

- Els sentimentals: es senten obligats a visitar el node i també es senten lligats al significat de l’element i els afecta psicològicament.

- Els hereus: se senten hereus de l’element que es visita, són nodes que han de ser visitats.

- Els alumnes: visiten l’element amb l’objectiu d’aprendre més, conèixer allò que l’element els ofereix.


Explorers versus planners. A study of Turkish Tourism (Maria Álvarez i Gülden Asugman)

- Els planificadors, que estan més oberts a les fonts d’informació, solen viatjar amb packs turístics i s’allotgen en hotels de 4 i 5 estrelles i la majoria són dones.

- Els exploradors, que rebutgen les fonts d’informació i no els amoïna el risc a l’hora d’emprendre un viatge.

Val a dir també que diversos autors fan d’altres classificacions com per exemple segons les preferències que té el turista a l’hora de triar llocs coneguts i la necessitat de novetat. (Cohen 1972).: masses organitzades, masses individuals, exploradors i els rodamóns.


The sacred and the profane, a tourist typology (Eugenia Wickens)

- L’herència cultural: persones interessades per la cultura i que volen viure com viu la gent d’allà i es volen sentir com a casa.

- Ravers: que són persones que busquen plaer sexual , platges, borratxeres... tenen la finalitat de divertir-se al màxim.

- Shirley Valentine: són dones que viatgen soles o amb amigues i busquen experiències romàntiques, volen trobar el primer i vertader amor.

- Heliolatrous: són persones que tenen en comú la seva devoció per prendre el sol i pel bon clima. Només visiten la platja, res més.

- Lord Byron: són persones que sempre van a aquesta zona i al mateix allotjament i coneixen a la gent de la zona i fins i tot els convidaven a casa.


Turisme cultural y oportunitats de negoci per a museus y patrimoni de la humanitat (Ted Silberberg)

- Persones amb una gran motivació cultural: es mouen i viatgen per motius pràcticament culturals.

- Persones que viatgen amb part de motivació cultural: no només visitaran nodes culturals sinó que també aprofitaran per fer d’altres activitats.

- Persones que viatgen amb una altra motivació principal i a cultural és un plus.

- Persones que viatgen sense objectius culturals però que acaben visitant nodes culturals per part d’amics o familiars.

- Persones que no viatjarien mai per raons culturals i no participarie en esdeveniments culturals.


Tipologies de turisme natural (Lindberg)

- El 36 % dels enquestats es van decantar per les cultures i les activitats de plaer.

- El 22 % es sentien motivats per les activitats a la natura.

- El 42% dels enquestats tenen d’altres motivacions a l’hora de viatjar, poden haver-hi diversos motius.


Observacions de Belize (Gondon, Mcminn i Cater)

- Developer tourist: és un estranger que compra un terreny i hi construeix instal·lacions destinades als turistes.

- Condo tourist: és una persona jubilada i estrangera que viu en un país benestant i compra o lloga un habitatge per viure-hi durant una llarga temporada.

- Itinerant tourist: el turista visita la zona en pocs dies i es dirigeix a l’illa resort que és el lloc on es concentra el turisme al 100%.


Roles tourist play (Yanakkins i Gibson)

- Turista de sol i platja

- Turista de nit: conèixer la vida nocturna i relacionar-se amb gent de l’altre sexe.

- Antropologista: interessat en conèixer la cultura, la gastronomia, la gent...

- Arquiologista

- Turista de masses organitzat: consumidor de packs turísitics.

- Turista d’aventura: esports d’aventura i risc.

- Explorador: l’aventurer.

- Turista de luxe: alt standing per sobre de tot.

- Turista espiritual: conèixer-se a ell mateix i el sentit de la vida.

- Turista de masses independent: va per lliure.

- Turista de classe alta: viatja a primera classe, bons hotels i menja als millors restaurants.

- Turista rodamóns: es deixa dur d’un lloc a l’altre.

- Turista de relax: llocs tranquils i relaxats.

- Turista esportiu

- Turista d’estudis: viatja per ampliar coneixements.

A grounded typology of vacation decision-making (Alain Decrop i Dir

1 comentari:

Sara ha dit...

L'última frase que m'apareix per art de màgia al final del resum no hi ha de pintar res, no hi ha manera de treure-la... és estrany però ja ho avariguaré...